Nutiseadmete ergonoomika nipid selgeks

Nutitelefoni, tahvelarvuti ja sülearvuti kasutamine on meie igapäevaelu nii loomulik osa, et ilma nende seadmeteta ei kujuta me enda elu ettegi. Me armastame nutiseadmeid, sest need on põnevad ja teevad meie elu mugavaks. Kuid kõik see ei pruugi meeldida meie kehale. Kuidas kasutada nutiseadmeid võimalikult ergonoomiliselt? 

Meie igapäevaste kaaslaste – nutiseadmete kasutamine põhjustab mitmesuguseid probleeme. Nii mõnigi meist vaatab värvilisi ekraane päevas oluliselt rohkem aega, kui reaalseid inimesi – kolleege, sõpru, perekonda. Me räägime ja suhtleme ekraanidega. Teeme seda nii töö ajal kui ka pärast tööd. Isegi hommikul ärgates esimese asjana ulatab käsi nutitelefoni järele, mis tõenäoliselt paljusid inimesi nüüdisajal äratab. Ka õhtutundidel enne uinumist vaatame veel viimased uudised üle. See mõjutab meie keha füsioloogiliselt ja tekitab psühhoemotsionaalset pinget.

Nutiseadmete ergonoomika hea asend nutitelefon mobiil ergoway ergonoom halb asend

Nutitelefoni kasutamisel levinud kehaasend, kus kael on väga pinges.

Nutiseadmete ergonoomika hea asend nutitelefon mobiil ergoway ergonoom (1)

Ergonoomiline kehaasend: nutitelefon on silmade kõrgusel. (Modell: Kätlin Võsu, Foto: Triinu Sirge)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Väldi nutikaela tekkimist – kontrolli oma keha asendit

Seoses nutiseadmete levikuga on tekkinud nutihaigused, näiteks nutikael ehk nutitelefoni-kael. See ei ole midagi, mis kaela juurde kasvab, nagu nime järgi ekslikult arvatakse. Tegelikkuses on nutikael pideva nutiseadmete kasutamise tagajärjel tekkinud kaelavalu. Meie pea raskus on keskmiselt 4-5 kilo. Kui pea on püsiasendis ja kehaasend loomulikult sirge, siis on raskus ühtlaselt jaotunud. Kui töötaja pidevalt vaatab  alla enda ees olevat nutitelefoni või tahvelarvutit, siis rakenduvad kaelale märkimisväärsed lisapinged. Näiteks kui pea on kallutatud 15 kraadi ettepoole, siis rakendub kaelas pinge 12 kg, samas 60 kraadise nurga all on pea raskuse mõju lülisambale juba kuni 27 kilo. Sama efekt on ka sülearvuti kasutamisel ilma ergonoomiliste abivahenditeta.

Ergoway ergonoomika nutikael

Pidev sundasend ja suured koormused kaelalihasetele põhjustavad valu ja ebamugavustunnet, mis võivad levida õlgadesse ning selja piirkonda. Pidevalt ette suunatud kael saab sundasendist tingitud ülekoormuse, millega kaasnevad peavalud ja rühihäired. Lõpptulemuseks on ülekoormushaigus.

Selleks, et vältida kaelavalu, mis on põhjustatud nutiseadmete kasutamisest, tuleks jälgida oma keha asendit. Mida rohkem inimesi kasutab arvutit ja nutiseadmeid, seda suurem osa ühiskonnast on ohustatud. Kui olete unustanud end liiga kauaks jälle nutitelefoni ekraani vaatama, tasub teha paus ja seade kõrvale panna. Mõistlik kasutusaeg päevas on kuni üks tund. Samas juba peale 20 minutit peaks tegema pausi, et liikuda, vaadata aknast välja ja ettevaatlikult teha kaela venitusharjutusi. Nutiseadmete kasutamisel tasub mõelda, kui suure osa päevast veedate tahvelarvutis või nutitelefonis. Eelistada tuleks suurema ekraaniga seadmeid või üldse tavalist arvutit, millel on suur kuvar. Siis ei pea liigselt silmi pingutama. Ilmselt mõned kiireloomulised sõnumid saab kirjutada samahästi arvutis, kui toksida mobiiltelefonis. Enamustel mobiiliäppidel on olemas desktop ehk töölaua versioonid (näiteks Skype või Viber) mis võimaldavad samu asju teha suurel ekraanil arvuti taga.

Kasuta nutiseadet ergonoomiliselt

Kui aga nutitelefoni kasutamine on möödapääsematu, tee seda vähemalt ergonoomiliselt. Peamine viga on see, et nutiseadmete kasutamisel vaadatakse peaga liiga alla. Seega esimese asjana tõsta nutitelefon rohkem silmade kõrgusele, et säilitada kaela ja pea loomulik asend. Lihtne meetod on asetada oma käsi teise käe alla või siis niisama tõsta käsi nii kõrgele enda ette, et nutitelefoni ekraani on mugavam jälgida. Nii on kael pingetest vaba. Istuva asendi puhul on oluline märksõna vaheldus nagu tavalisel arvutitööl. Ei tohi end unustada samasse asendisse liiga kauaks ajaks. Tuleb vahetada asendeid, sealjuures ka käe vahetamine aitab, millega trükite või kerite uudisvoogu. Nutiseadmete kasutamine annab meile vabaduse liikuda, seejuures on väga vajalik seda ära kasutada. Siiski näiteks sõiduautos või liinibussis nutiseadme kasutamine ei ole soovitatav, sest liikuvas sõidukis lugemine ekraanilt koormab rohkem silmi. Füsioloogilisest aspektist kitsamates ruumides me sunnime enda keha ebaloomulikesse asenditesse, mistõttu suureneb risk nutikaelale.

6 nippi nutiseadmete ergonoomiliseks kasutamiseks:

  1. Hakka pöörama tähelepanu sellele kui tihti kasutad nutiseadmeid ja millises asendis
  2. Hoia oma nutiseade silmade kõrgusel
  3. Ära kasuta nutitelefoni sõitvas autos, bussis, kuna see on lisapinge silmadele
  4. Tahvelarvuti puhul võta kasutusele spetsiaalne alus
  5. Tee puhkepause, liigu piisavalt ja vaheta asendit
  6. Installi nutiseadmesse sinise valguse kaitse nt Blue Light Filter

Pidev ekraani jälgimine põhjustab silmades pinget. Lisaks on oluline teada, et kõik nutiseadmete ekraanid kiirgavad sinise spektriga valgust, mis on silmadele kahjulik. Selle vältimiseks tasub telefoni või tahvelarvutisse installeerida sinise valguse kaitsefilter. Nutiseadmed rikastavad meie maailma, muutes lihtsamaks töö tegemist, õppimist kui suhtlemist. Kasutage neid teadlikult õigesti!

Autor: Triinu Sirge, MSc, Eur.Erg. Euroopa Ergonoom
Avaldatud Äripäeva ajakirjas “Personali Praktik” Jaanuar 2017 lk 32-33.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Proovi ergonoomikat üks nädal TASUTA! Kirjuta ergoway@ergoway.ee :) Peida